Evaluace frekventanta a jeho růstu je součástí akreditace a pravidelná součást výcviku. Dosaženou míru kompetencí a připravenost na postup frekventanta do další části výcviku posuzuje tým trenérů sebezkušenosti a odborný garant výcviku. Tento proces probíhá bez účasti trenéra individuální sebezkušenosti daného frekventanta.
Tento kompetenční model vychází z modelu EAP. V celém znění je možné si ho přečíst zde.
Kompetence studenta výcviku
- Schopnost rozumět informacím, aktivně s nimi pracovat a používat je.
- Schopnost být aktivním i receptivním členem skupiny, respektovat hranice ostatních členů skupiny, uvědomovat si, co moje chování a reakce dělá s dynamikou skupiny, být kooperativní, proaktivní.
- Ochota rozvíjet se a vzdělávat se, přinášet svoje témata a pracovat na nich jak v rámci individuální terapie, tak při práci ve skupině.
- Schopnost navázat adekvátní pracovní vztah, pracovní alianci - v rámci výcvikové terapie i v rámci výcvikové skupiny, s lektory výcviku.
Hodnotící rozhovor po každém roce výcviku
- Společné zhodnocení dosažené míry kompetencí studenta – viz výše probíhá v rámci zpětné vazby a zhodnocení na osobní úrovni, na úrovni výcvikové skupiny a na úrovni zpětné vazby trenérů sebezkušenosti.
- Schopnost zhodnocení vlastní práce, dovedností a nedostatků přímo souvisí s rozvojem sebereflexe, kterou je podstatné během výcviku rozvíjet.
- Ve výcvikové skupině je třeba se zaměřit na přiměřenou úroveň kompetencí terapeuta obecně, nikoli pouze na míru odborných znalostí a informací. Vysoká míra odborných znalostí není dostačující pro celistvou roli terapeuta.
- Pohled na témata, ve kterých se frekventant v průběhu ročníku a výcvikové terapie posunul a na kterých ještě potřebuje pracovat.
- Do supervizní části výcviku frekventant přináší nejen kazuistiky, ale také osobní zkušenost s rolí terapeuta, těžkosti a výzvy.
- Možno rozpracovávat v další supervizi, mentoringu.
Kompetence absolventa
Ke zvládnutí psychoterapeutických dovedností je potřeba prožít vlastní sebezkušenost na výcviku, ve výcvikové skupině, práci v individuální terapii na osobních tématech a současně je potřeba se dobře orientovat v obecné teorii psychoterapie i v teorii integrativní psychoterapie.
Celková kompetentnost spočívá ve schopnosti cíleně a záměrně používat obecné faktory psychoterapie, porozumění obranným mechanizmům klienta, vhled do maladaptivních cyklických vzorců klienta a maladaptivních interpersonálních schémat klienta s důrazem na holistické propojení myšlení, emocí a tělesného prožívání v rámci sociálního a kulturního kontextu klienta tak, aby klient mohl realizovat žádoucí změnu.
- organizační kompetence – zařídit si vlastní praxi, vytvořit adekvátní prostředí pro klienty, dodržovat základní kontrakt a bezpečný prostor v terapii, dohodnuté termíny setkání, způsob omlouvání a rušení termínů, realizace platebního styku
- odborně-teoretické kompetence
- Vývojová psychologie
- OPD-2 diagnostika
- Psychopatologie
- Účinné faktory v psychoterapii
- Terapeutický vztah
- Psychodynamický přístup
- Maladaptivní cyklický vzorec
- Základy transakční analýzy
- Základy kognitivně behaviorální psychoterapie
- Teorie změny
- Psychoterapeutický proces, změna v psychoterapii – kontraktování, vedení procesu, plánování terapie, evaluace pokroku a změn, ukončování terapie
- Záměrná praxe
- Etika v psychoterapii
- Základy práce s krizí a traumatem v kontextu psychoterapie
- Dynamika skupiny
- odborně-praktické kompetence
- vytvořit individuální kontrakt s klientem zahrnující témata, se kterými do terapie přichází
- navázat, udržet a rozvíjet terapeutický vztah
- zvládat faktory komplikující psychoterapeutický proces (obranné mechanizmy, odpor, acting-out)
- používat přenosový a protipřenosový vztah jako cenný nástroj
- znalost fází terapie a jejich vědomá reflexe
- zvládat emocionalitu sezení, reflektovat své vlastní emoce, být schopen od nich poodstoupit, neprosazovat svůj postoj a hodnoty, jednat v zájmu klientova „nejvyššího dobra“,
- upozornit klienta relevantním způsobem na destruktivní chování, udržet limity v psychoterapii
- schopnost odhadnout své schopnosti - se kterými klienty mohu pracovat a které bych měl poslat k někomu zkušenějšímu
- schopnost vhodně vybrat účastníky skupinové psychoterapie
- vést psychoterapeutickou skupinu s využitím principů integrativní psychoterapie
- osobnost terapeuta
- udržovat si „dobrou pracovní formu“- schopnost identifikovat a propracovat vlastní limity, konflikty a nevyřešené problémy tak, aby nenarušovaly práci s klientem
- využívat kritické hodnocení a sebereflexi k rozpoznání svých talentů, rezerv a oblastí, které potřebuje terapeut doplnit, rozvíjet, případně rozšířit si odborné znalosti v dané oblasti
- schopnost interdisciplinární spolupráce v indikovaných případech
- pravidelná vlastní individuální psychoterapie
- pravidelná vlastní supervize a intervize
- členství v odborných společnostech a aktivní účast v kultivaci psychoterapeutického pole